Thursday, March 17, 2011




Blog baru -----> trigyy [dot] com


Ibu Samseng Sangat Jujur (eps.5)






imam ahmad bin hambal, kisah imam ahmad bin hambal, Kisah, hari ibu, hari ibu,  hari ibu 2011

Harap korang still ingat ibu samseng yang sakit dalam eps.3 yang menceritakan salah sorang samseng dalam eps.2 meninggal dunia. Selang beberapa bulan lepas kematian anak dia tu, makcik ni sihat semula, suami dia pom makin sihat. So, makcik ni amik upah buat kerja-kerja menjahit sikit smentara suami dia sihat sepenuhnya. 

Lepas solat isyak kat masjid rabu lepas, aku saje pergi sembang-sembang dengan ustaz kat masjid tu. Aku terlepas tajuk pasai samseng yang mati dalam eps.4 tu. So, ustaz tu nak cerita kat aku psal mak arwah tu. Ustaz tu cakap mak arwah pernah jumpe ustaz dulu, dan dia tanya soalan yang SANGAT mengejutkan ustaz. Tak pernah sorang pom tanya soalan macam tu.


imam ahmad bin hambal, kisah imam ahmad bin hambal, Kisah, hari ibu, hari ibu,  hari ibu 2011

Makcik tu berkata dan bertanya pada ustaz:

" Ustaz, saya ni miskin, kat rumah tak ada lampu. So, saya kena jahit siang hari sahaja. Tapi pada satu malam dalam bulan ramadhan, ramai orang berpusu ke masjid bawak lampu minyak. Rumah saya tetiba jadi terang. So, saya ambil peluang itu untuk menyiapkan beberapa kain upahan.Tapi adakah wang hasil jualan kain yang saya jahit dalam cahaya lampu milik orang yang lalu-lalang itu halal untuk saya gunakan?"

MasyaAllah, sungguh terperinci persoalan dan kesedaran makcik, ramai orang luar sana suka ambil kesempatan lain tapi makcik ini serba-salah kerana terambil kesempatan itu.


"Tapi ustaz jawab apa?"
Ce sambung, ce sambung"


"Rezeki yang makcik dapat daripada cahaya lampu itu tidak halal jika tidak mendapat keizinan daripada orang lalu-lalang itu"

Ustaz berkata lagi:
"Cerita yang ustaz ceritakan ini tak ada kena-mengena dengan hidup ataupom mati"

Ayah samseng pom baek jugak sebenarnya? Nak taw kenapa? Tunggu eps.6

p/s: Cerita ini adalah kisah seorang ibu yang datang berjumpa Imam Ahmad bin Hambal untuk meminta Fatwa berkenaan rezeki yang dia dapat (memintal kapas) dari cahaya lampu kafilah yang lalu depan rumahnya"







Sponsor By





Comments
6 Comments

6 kritikan:

Syuk Ry said...

fuh.. dah epsod 5 dah yek..

farahinshabuddin said...

waaaaa~ teruja!! @@

farahinshabuddin said...

bile episod 6??? nk bace nk bace nk bace!!! ><

farahinshabuddin said...
This comment has been removed by the author.
farahinshabuddin said...
This comment has been removed by the author.
syafeeqa said...

macam dah terlepas episod.

tak perhh. kang den terjahh. hihi

Related Posts with Thumbnails

:: Latest Post ::